Judith, je combineert in je opleiding EFT met verschillende andere benaderingen. Wat krijgen therapeuten precies mee in hun 'gereedschapskist'?
Cursisten leren allereerst welke cruciale vragen ze in de intakefase moeten stellen en welke thema's echt relevant zijn. Maar veel belangrijker nog: ze leren beide partners te valideren zonder de ander af te vallen. Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk complex.
We oefenen ook intensief hoe je hoogoplopende conflicten op een empathische manier kunt begrenzen. Want laten we eerlijk zijn: als therapeut sta je soms letterlijk tussen twee vuren. Daarnaast leren ze die beruchte negatieve interactiecirkel - waar zoveel stellen in gevangen zitten - samen met de partners in kaart te brengen. En dan komt het mooie: van daaruit brengen we emotionele verdieping aan, zodat partners weer rechtstreeks met elkaar in contact kunnen komen.
We maken gebruik van bewezen modellen zoals de Gottman methode en EFT, maar altijd vanuit die brede systemische basis die we als bekend veronderstellen.
Je werkt met vier duidelijke fasen. Hoe train je therapeuten om deze stappen ook echt in de praktijk toe te passen?
Door de combinatie van zien, begrijpen én doen. We demonstreren - ik doe het voor, we laten beeldmateriaal zien - geven uitleg en bieden literatuur aan. Maar het echte leren gebeurt in de veilige rollenspellen waar we intensief oefenen.
Die vier fases maken we behoorlijk concreet: intake, de-escalatie waarbij je negatieve patronen opspoort, verdieping waar partners naar elkaar uitspreken wat ze nodig hebben, en een goede afsluiting. We gaan heel praktisch te werk: wat zeg je wel en niet om te valideren? Hoe begrens je een partner zonder 'partij te kiezen'? Dit zijn de vaardigheden waar therapeuten echt mee aan de slag kunnen.
"Relatietherapie is een ambacht - en dat kun je leren": Judith de Graaf over de specialisatieopleiding binnen systeemtherapie
Interview met Judith de Graaf
Met een indrukwekkende score van 8.7 heeft Judith de Graaf's specialisatieopleiding 'Partnerrelatietherapie vanuit een brede systemische basis, met speciale aandacht voor EFT' zich bewezen als een van de meest gewaardeerde onderdelen binnen de systeemtherapie. Als klinisch psycholoog, psychotherapeut en gecertificeerd EFT-therapeut combineert zij jarenlange praktijkervaring met een frisse, integratieve benadering. Relatietherapie vormt een specialistisch ambacht binnen de bredere systeemtherapie - en zoals Judith benadrukt: dit ambacht kun je leren. We spraken met haar over wat deze opleiding zo bijzonder maakt.
Nieuwe mensen brengen altijd een nieuwe kijk, en dat vind ik fantastisch.
Judith de Graaf
In je cursus ga je ook in op uitdagende situaties - vermijdend gezwijg, explosieve woede. Hoe bereid je therapeuten voor op zulke intense momenten?
Weer door die verschillende leermanieren in te zetten: theorie, kunst afkijken en oefenen. Maar hier komt iets heel belangrijks bij: het 'zelf van de therapeut' krijgt ook volledige aandacht.
Wat doet zo'n explosieve situatie met jou? Hoe neem je jezelf mee en wat heb je nodig om present te blijven voor het koppel? Als je door stress niet meer met jezelf in contact staat, functioneer je als therapeut minder goed. Cursisten doen naast zelfreflectie ook ervaringsgerichte oefeningen waarbij hun eigen beleving centraal staat.
Aandacht hebben voor je eigen emoties en zelfreflectie is niet alleen belangrijk voor je werkplezier, maar ook voor de kwaliteit van je therapie.
Je gaat deze opleiding nu met nieuwe collega's vormgeven. Wat brengt die frisse wind jullie cursisten?
Nieuwe mensen brengen altijd een nieuwe kijk, en dat vind ik fantastisch. Adam van Holten, de nieuwe docent, heeft zich meer gespecialiseerd in de Gottman methode, terwijl ik vooral EFT-therapeut ben. Maar we zijn beide thuis in beide kaders, dus dat vult elkaar mooi aan.
Daarnaast is Adam een generatie jonger dan ik, wat diversiteit meebrengt die ik toejuich. Verschillende perspectieven maken de opleiding alleen maar rijker.
Je noemt relatietherapie 'drie therapieën in één'. Hoe train je therapeuten om met die complexiteit om te gaan?
Het is in feite een systeemtherapie plus twee individuele therapieën tegelijk. Dat klinkt overweldigend, maar zoals ik altijd zeg: relatietherapie is een ambacht, en dat kun je leren.
Door middel van theorie, demonstratie en oefenen nemen we de verschillende fases en onderdelen van de behandeling systematisch onder de loep. Stap voor stap leren therapeuten jongleren met die complexiteit.
Een bijzonder onderdeel: cursisten brengen hun eigen therapievideo's in. Wat maakt dit zo waardevol?
Dat werkt op meerdere niveaus. Door op te nemen werk je veel bewuster, dat is ongemakkelijk maar ontzettend leerzaam voor zelfreflectie. Door aan elkaar te laten zien wat je gedaan hebt, leren we van elkaar. Het mooie is: het hoeft geen perfecte therapie te zijn. Juist wat niet loopt zoals gehoopt is waardevol voor jezelf én de groep.
Die opnames zijn geen beoordeling maar onderwijs. Leermateriaal. We blijven allemaal lerend.
Tot slot: je belooft cursisten een 'breed basispakket' dat ze meteen kunnen toepassen. Wat nemen ze mee naar hun praktijk?
Wat we steeds terugkrijgen van cursisten is dat ze zich door onze praktische benadering en de concrete tools veel steviger voelen in het soms heel complexe werk met stellen.
Daardoor krijgen ze de rust om samen met het stel dat negatieve patroon op te sporen - want dat patroon is de echte vijand van de verbinding, niet de partner. En met die rust kunnen ze het patroon doorbreken en stellen helpen om weer in contact te komen. Dat is waar het uiteindelijk om draait: van chaos naar verbinding.
De specialisatieopleiding 'Partnerrelatietherapie vanuit een brede systemische basis, met speciale aandacht voor EFT' van Judith de Graaf scoort consequent een 8.7 bij deelnemers en vormt een waardevol onderdeel binnen de systeemtherapie opleiding.